Trendyol emekçilerinin birlik sağlayarak sürdürdüğü iki günlük direniş, ücret artışı kazanımıyla sonuçlandı.
Trendyol emekçileri geçici ve hayat pahalılığı karşısında yetersiz kalan ücret artışı alarak eylemi sonuçlandırmıştır. “%38.8 zam aldık” anlamlıdır. Ancak son zamlar ve toplu sözleşmesiz çalışma gibi temel konular, sorunların çözülmediğini göstermiştir.
Trendyol olayında anlaşıldı ki daha önce işçi olarak çalışan emekçiler, şimdi “sözleşmeli esnaf” olarak çalıştırılıyor. Böylesi bir çalışma modelinden kazançlı çıkan kimdir?
Açıktır ki iş maliyetlerinden ve toplu sözleşme hakkından, dolayısıyla örgütlü emekçi tehlikesinden uzak kalarak karlarına kar katan işveren olmuştur.
Bugün Trendyol yöneticileri ile çalışanların seçtiği temsilciler arasındaki görüşme sonuçlandı. Trendyol, yüzde 11’lik zammı yüzde 38,8’e yükseltti. Yapılan açıklamanın ardından çalışanların genel merkez önündeki eylemi sona erdi.
ZAM ORANI YÜZDE 38,8’E ÇIKTI
Görüşmede yüzde 11’lik zam oranı yüzde 38,8’e yükseltildi. Buna göre bir araçlı kuryenin hak edişi aylık en az 12 bin 500 TL+KDV olacak. Ayrıca hiçbir çalışanın eyleme katıldığı için sözleşmesinin sonlandırılmayacağı konusunda garanti verildi. İşten çıkarma olmayacağı ve mobbing yapılmayacağı güvencesinin verildiği de belirtiliyor.
Trendyol Çalışanları’nın Twitter hesabından yapılan açıklamada “Direne direne kazandık. %11’lik zammı bize dayatanlara mücadelemizle karşı koyduk, %38.8 zam aldık. Tüm Trendyol çalışanı kardeşlerimize hayırlı, tüm işçi ve emekçilere örnek olsun!” denildi.
Eyleme Bağımsız Maden-İş Örgütlenme Uzmanı Başaran Aksu ve Nakliyat-İş Genel Başkanı Ali Rıza Küçükosmanoğlu da destek verdi.
KURYELERİN ZARARINA BİR MODEL:ESNAF KURYE SİSTEMİ… NEDİR ve NASIL İŞLİYOR?
İşçi olarak kurye çalıştırmayan Trendyol, kendisi açısından daha kârlı bir modelle çalışıyor. Sisteme göre, “Esnaf kurye” olarak tabir edilen kuryeler, kendi şirketlerini kuruyor ve Trendyol ile sözleşme yapıyor. Haftalık ve günlük kotaları da olan aylık bir paket miktarında anlaşılıyor. Fazladan yapılan teslimatlar paket başı olarak ayrıca ücretlendiriliyor. Esnaf kuryeler; araç masrafı, yakıt giderleri, vergileri, -çalıştırıyorsa şoför giderlerinden- de sorumlu oldukları için insanüstü bir “performansla” çalışmıyorlarsa ellerinde çok az para kalıyor.
Bu tarz ile kurye, para kazandığını düşünebilir. Ancak sigorta, toplu sözleşme ve örgütlenme yönleri düşünüldüğünde aslında çok şey kazanmadıklarını söyleyebiliriz. Şimdi kuryeler değişik bir örgütlenme modeliyle toplu sözleşme yapma yolunu bulmalıdır.
Bunun için örgütlenme yeteneklerini yükselterek birlik sağlamak zorundalar. Kuryelerin esnaf olarak çalıştırılmasının zararlarının görülerek, işverenin “sözleşmeli esnaf” oyununa karşı; “güvenceli iş, kadrolu işçi” talebiyle toplu sözleşme talep edilmesi çalışanların çıkarınadır. Kuryeler örgütlenmeli ve birliklerini sağlamalıdır. Kuryeler semtlerde komiteler halinde örgütlenebilir.
Emek.org.tr