Kuzey Marmara Otoyolunda viyadük çöktü 3 işçi yaşamını yitirdi

Kuzey Marmara Otoyolunda viyadük çöktü 3 işçi yaşamını yitirdi. Valilik tarafından olayla ilgili yayın yasağı getirildi. Kocaeli’nin Gebze ilçesinde, Kuzey Marmara Otoyolu kapsamında inşaatı devam eden 7 nolu viyadükte, beton blok montajı sırasında çökme meydana geldi. Blokla birlikte 30 metreden düşen 4 işçi enkazın altında kaldı. Enkazdan 3 işçinin cansız bedeni çıkarıldı. Limak-Cengiz Ortak Girişim […]

Kuzey Marmara Otoyolunda viyadük çöktü 3 işçi yaşamını yitirdi. Valilik tarafından olayla ilgili yayın yasağı getirildi.

Kocaeli’nin Gebze ilçesinde, Kuzey Marmara Otoyolu kapsamında inşaatı devam eden 7 nolu viyadükte, beton blok montajı sırasında çökme meydana geldi. Blokla birlikte 30 metreden düşen 4 işçi enkazın altında kaldı. Enkazdan 3 işçinin cansız bedeni çıkarıldı.

Limak-Cengiz Ortak Girişim Grubu tarafından Yap-İşlet-Devret modeli ile inşa edilen Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin zamanında bitirilmesi ve şirketlerin Hazine garantisi alabilmesi için gece gündüz çalışma yapılıyor ve dolayısıyla denetimsizlik ve çalışma hatası nedeniyle işçilerin hayatlarını kaybediyor..

Yayın yasağı

Olaydan sonra kamuoyunda gelişen tepkilerden sonra Valilik tarafından yayın yasağı getirilerek:

“…İş kazası ile ilgili Gebze 1. Sulh Ceza Hakimliği tarafından alınan 28.11.2018 tarih ve 2018/3514 D.iş sayılı kararında; Kuzey Anadolu Otoyolu inşaatı Gebze İlçesi Tavşanlı Mahallesi kısmında yer alan Osmangazi Köprüsü bağlantı yolundaki Viyadük inşaatı çalışmaları sırasında meydana gelen iş kazasında göçük altında bulunan yaralıların çıkarılmaları çalışmaları devam etmekte olduğundan, toplum sağlığının ve ahlakının zedelenmemesi, kamuoyunun yanlış bilgilendirilmemesi ve çalışmaların sekteye uğramaması için, kamunun menfaati olduğundan olayla ilgili olarak yazılı ve internet üzerinden yapılacak yayınların 5187 sayılı Basın Kanununun 3/2 Maddesi gereğince yayın yasağı kararı verilmiştir.” Açıklaması yapıldı.

TGS’den yayın yasağına tepki geldi

Türkiye Gazeteciler Sendikası Genel Başkanı Gökhan Durmuş tarafından yapılan açıklamada, “Böylesi üzücü bir olayın hemen arkasından daha işçiler enkazın altından çıkarılmamışken yayın yasağı getirilmesi, hele de bunun gazetecilik mesleğinin aşağılanarak yapılmasını reddediyoruz. Hakimlerin, savcıların görevi gazeteciye nasıl haber yapacağını öğretmek değil bu iş cinayetini aydınlatmaktır. Bu iş cinayetinde araştırılmasının istenmediği konular çalışanların kaç saat çalıştığı mıdır? İş güvenliği tedbirlerinin alınıp alınmadığı mıdır? Sendikalarının olup olmadığı mıdır? Ölen işçiler ile isimleri dahi gizlenen şirket sahipleri arasında kaç tane taşeron şirket olduğu mudur? Gazeteciler söz konusu insan hayatı ve kamu çıkarı olduğu sürece yayın yasaklarına uymayacak gerçekleri halk ile buluşturacaktır” ifadeleri kullanıldı.

“Ekipman, denetim hatası ve ihmal var”

Dev Yapı-İş İstanbul Avrupa Yakası Sorumlusu Hasan Oğuz, olaya ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu:

“Köprü ayağının iskelesi monte ediliyor ve betonun bir kısmı dökülüyor. Daha önceki dökülen beton kurumamış. Kurumadığı için de üzerine beton eklemesi yaptığı zaman iskelenin, yani viyadük ayağı çöküyor. Normalde bir iskelenin yani, viyadüğün ‘T’ şeklindeki ayağının tek seferde bile o miktarda boşaltmış olsanız bile o iskelenin onu taşıyabiliyor olması gerekiyor. Ayrı ayrı zamanlarda dökmek bir tedbirdir ama dediğim gibi tek seferde boşaltıldığı takdirde de kaldırabilecek güçte olması gerekiyor. Burada bir ekipman, denetim hatası var.

Bir diğer nokta ise betonun dökülmesinde acele edilmiş. Siz yazın bir kazık çakıp beton döküp kat çıktığınız zaman, o kalıbı bir haftada söküyorsanız kışın bunu iki haftaya çıkarmanız gerekir çünkü hava koşullarından kaynaklı o beton daha geç tutar, daha oturur. Erken sökerseniz göçmeler yaşanır, büyük bir ihtimal olarak. Böyle de bir ihmal var”.

Yapım işleri  Cengiz-Limak-Kolin konsorsiyumunda

otoyol inşaatı yapan üçlü ortaklık

Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yürütülen projenin Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen yapım ihalesini 4 Mayıs 2016 tarihinde Limak-Cengiz Ortak Girişim Grubu kazanmıştı. Proje, İstanbul Havalimanı gibi hükümetin ‘mega projelerinden’ biri. Projenin ana yüklenicileri Cengiz-Limak-Kolin konsorsiyumu. Projenin toplam maliyeti 4 milyar 487 milyon TL.Projede yapım süresi 3 yıl ve bu 3 yıllık yapım süresi dahil işletim süresi 6 yıl 9 ay 12 gün olarak belirlenmişti.

İMO: İşin kendisi işçilerin hayatlarının önüne geçiyor

Viyadükte yaşanan çökmenin nasıl ve neden olduğunun incelenmesi gerektiğini söyleyen İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Genel Başkanı Cemal Gökçe, “Ülkemize baktığımızda genel olarak işçi sağlığı, iş güvenliği konularında önlem almayan ülkeler arasında dünyada ön sıralarda yer aldığımızı biliyoruz. Yani çok da yüzümüz ak değil bu ülkede. Örneğin geçtiğimiz 2017 yılı içerisinde 2 binden fazla insanımızı iş cinayetlerine kurban verdik. Bunların yaklaşık üçte biri de inşaat sektöründe ortaya çıkan cinayetler, yani ölümlü iş kazaları. Dolayısıyla olaya böyle baktığımızda işçi sağlığı ve iş güvenliği konusuna önem vermediğimiz, inşaat sektöründe çalışanların gelecekleri, yaşamları, sağlıkları, işin ne yazık ki arkasında kalıyor. İşin kendisi orada çalışan insanların hayatlarının önüne geçiyor” diye konuştu.

Ancak Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu, 18 Temmuz’da projenin bir kısmının 2018 yılı sonunda tamamının ise 2019 yılı sonunda tamamlanacağını açıklamıştı. Bu da projede 7-8 aylık bir gecikme olduğunu gösteriyor. YİD modeli ile kârı Hazine garantisi altına alınan şirketlerin ödeme almaya başlayabilmesi için projenin tamamlanmış olması gerekiyor.

emek.org.tr

 

İlgini çekebilecek diğer içerikler