“Sanat felsefesi, Sanat ve Estetikte Paradigma Değişikliği” üzerine “Felsefe Tartışmaları” etkinliği gerçekleştirildi. İstanbul-Avcılar ilçesinde bulunan Avcılar Kültür ve Sanat Derneği’nde, 18 Mart 2018 günü “Felsefe Tartışmaları” başlığıyla, felsefe söyleşileri etkinliği düzenlendi. “Felsefe Tartışmaları” adı altında gerçekleşen etkinlikte, konuşmacı, felsefe, bilim, sanat konularında makaleleri ve kitapları bulunan yazar Mehmet AKKAYA (*) idi. “Sanat felsefesi, sanat ve […]

Sanat felsefesi, Sanat ve Estetikte Paradigma Değişikliği” üzerine “Felsefe Tartışmaları” etkinliği gerçekleştirildi.

İstanbul-Avcılar ilçesinde bulunan Avcılar Kültür ve Sanat Derneği’nde, 18 Mart 2018 günü “Felsefe Tartışmaları” başlığıyla, felsefe söyleşileri etkinliği düzenlendi.

“Felsefe Tartışmaları” adı altında gerçekleşen etkinlikte, konuşmacı, felsefe, bilim, sanat konularında makaleleri ve kitapları bulunan yazar Mehmet AKKAYA (*) idi.

Sanat felsefesi, sanat ve Estetikte paradigma değişikliği” ana temasıyla yapılan söyleşi Akkaya’nın sunumu ve katılımcıların soruları, konuya ilişkin düşüncelerini açıklamalarıyla sürdü.

Sanat felsefesi konusunda genel bilgi ve yaklaşımları ana başlıklarıyla aktaran Akkaya, sanatsal tavır ve estetik tavır diye iki başlıkta nitelendirmeyle başlattığı konuşmasında, özellikle burjuva aydınlanmacılarına, Kant ve Hegel’den ve felsefe alanındaki ürettiklerinden bahisle de Marks’a giriş yaptı.

Sanat konularında, burjuva aydınlarının aslında pek üretici olmadıklarını, olanların ise emekçi ezilen halkların birikimlerinden yararlandıklarını özgün düşüncesi olarak ifade etti.

Sanat ve Estetik tartışması alanında Kant’ın “her şey güzel olabilir” ve Hegel’in ‘sanatsal estetiği ve insana dayalı güzelliği’ tanımını da içeren, estetiksel sanat ile ilgili açıklamalarda bulunan Akkaya, Marks ve Marksizmin sanat ve estetik konularındaki sınıf eksenli-emek eksenli yaklaşımları üzerine olan düşüncelerini ifade etti.

Egemen sınıfların sanat anlayışları ve egemen olmayanların yani emekçilerin sanat anlayışları ve üretimlerinden söz eden Akkaya, burjuvazinin sanat anlayışında emekçilere yer olmadığına vurgu yaptı.

Marksizm ile birlikte sanat felsefesi ve estetik alanında paradigma değişimi yaşandığını anlatan M. Akkaya, bu alanlardaki yaklaşımlarda özellikle felsefe, sanat, politika ve bilim anlayışlarında bu özde yaşanan değişime ve tarihsel önemine değindi.

Yazar Akkaya, ulusal coğrafyada beş önemli ismin epistomolojik kopuş gerçekleştirdiğini de öne sürerek bu isimlerin Nazım Hikmet (şiir), Sabahattin Ali (öykü), Ruhi Su (müzik), Yılmaz Güney (sinema) ve Muzaffer Oruçoğlu (roman) olduğunu ifade etti.

Söyleşi katılımcıların konularla ilgili açıklama, tartışma ve sorularıyla devam ederek sona erdi.

Avcılar Kültür ve Sanat Derneğinde benzeri söyleşi ve panellerin devam edileceği belirtildi.

(*) Yazar Mehmet Akkaya’nın birçok kültür-sanat dergisinde felsefe, sanat, siyaset içerikli kitap tanıtım yazıları, söyleşiler ve makaleler yayımlıyor. 2008’den itibaren kitap çalışmaları yapan yazarın eserleri felsefe, bilim, sanat ve politika meraklıları tarafından ilgiyle izleniyor. Akkaya’nın yayınlanmış kitapları şunlardır:

Filozofça Düşünceler, Belge Yayınları, (2008).

Filozofça Bakış, Belge Yayınları, (2009).

Filozofça Portreler, Belge Yayınları, (2010).

Filozofça Dil Felsefesi, Belge Yayınları, (2011).

Filozofça Politikanın Evrimi, Belge Yayınları, (2013).

Filozofça Hayat ve Sanat, Belge Yayınları, (2014).

Filozofça Epistemolojik Kopuş, Belge Yayınları, (2015).

 

emek.org.tr

İlgini çekebilecek diğer içerikler

0 yorumlar